Followers

31 May 2011

Fried Siput Sedut with Tom Yam Paste


Resepi neh saya jumpa dalam buku resepi masakan cina kat rumah adik saya neh...masa dok cari-cari mould untuk buat puding krim karamel...terjumpa la buku..ehh buku-buku, sebab banyak..berlambak2 buku masakan dalam cabinet dia..hehehe...kemain saya dok belek satu persatu...neh cerita petang semalam la...study buku masakan...

Then terjumpa 2 resepi untuk siput sedut neh...satu tuh taruk cili padi..so saya tak buat la...niece saya neh tak boleh makan pedas2 sangat...yang satu lagi setakat letak cili kering yang dipotong2 dan pes tom yam..so saya buat je la ikut yang neh...ooo delicious...hehehe..

Tapi kan kalau makan siput sedut neh...nak makan nasi mesti jadi tergendala...sibuk nak menyedut je kan..so caranya...makan nasi dulu..then baru menyedut...

Tatau la buku tuh nama apa...malas saya nak gi ambek belek...apa pun terimakasih la kepada tuan punya buku..hehehe..ehhh saya dah altered resepi neh...sebab kena letak hot bean paste..apa tuh? saya tatau la..tak pernah dengar pun...so..omit je laa...

Bahan-bahan:-

1kg siput sedut > dicuci bersih dan potong hujung ekor tuh sikit
1 biji bawang besar > dihiris
3 ulas bawang putih > diketuk
1 inci halia (neh saya tambah)
6 tangkai cili kering> potong 1inci dan rendam
5sdb pes tomyam
350ml chicken stok> saya dilute 2sdb chicken stok dalam air
4sdb minyak

Cara-cara:-

1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan cili kering sampai agak garing.
2. Masukkan pes tom yam dan kacau sebentar kemudian masukkan stok dan siput..masak sehingga kuah hampir pekat (kering sikit)
3. Boleh la dihidangkan bersama nasi panas2

No comments: