Followers

29 May 2011

Daging Masak Kicap

Selain buat asam pedas kat bawah tadi tuh..saya juga buat masak kicap neh...budak2 kecik yang tak boleh makan pedas (asam pedas tuh la) boleh makan masak kicap neh. Pagi2 semalam adik saya bawak pergi Pasar Borong Selangor...mak aihhh besarr...hahaha..jakun jap tengok macam2 yang ada...yang paling jakun sebab jumpa scallop...siap ambek gambo lagi...tanya si penjual tuh..mana dapat scallop..depa kata dari Kelantan..laut kat sana...haa? ada scallop ke...atau mai dari laut Siam sana? tak kisah la..janji boleh makan...ehh beli la jugak kan..apa barang ambek pics saja..saya dok mengintai2 gak kat semua stalls kot ada siput GONG yang ayu dok cerita yang buat saya sangat terliur tengok pics dia tempek hari tuh...saja la ayu tuh kan..

Tapi..tak de la siput gong tuh..selain dari scallop..saya nampak siput sedut..beli la jugak yang neh...adik saya beli 2 bungkus..pastu nampak lala, pepahat..tak beli pun.sebab besar sangat...tak lalu nak makan..hehehe...pastu kerang pun sangatttt besar...

Stall daging pun ada banyak..adik saya beli daging dan tulang sampai RM88..apa la punya banyak dia beli..entah bila yang nak makan pun saya tatau...tapi ingat esok nak buat kari tulang dan daging campoq nangka...atau pun buat gulai sidut sedut...erghhh mana satu nak buat neh?? kerja melantak je kan..adehh..

Weiii pesal title entry tak de kena mengena je dengan isi entry neh..oohh over cerita pasal lain..ok ok...balik kepada title..saya buat masak kicap neh letak ubi kentang...sebab saya dah malas nak buat sayur...aci la kan..kentang pun macam sayur la jugak..hehehe..resepi simple2 sajork

Bahan-bahan:-
1/2 kilo daging
*1 biji bawang besar
*3 ulas bawang putih
*1 inci halia
1biji bawang besar > dihiris separuh bulat
1 biji cili merah> dihiris
1 biji cili hijau> dihiris
2 biji kentang> dipotong wedges dan digoreng
1/2cwn kicap lemak manis> saya guna cap kipas udang
1/2 cwn air (tambah kalau nak lebih kuah)
2sdb sos tiram
1sdb sos tomato
2 tangkai daun sup dan daun bawang > dipotong 1inci
minyak untuk menumis

Cara-cara:-
1. kisar bahan bertanda*
2. daging direbus sehingga lembut 
3. panaskan minyak dan gorengkan daging sebentar. masukkan bahan kisar dan tumiskan sekejap (tak perlu angkat daging tuh
4. masukkan kicap, sos tiram, sos tomato dan air. Sebatikan semua tuh dan biar sehingga mendidih
5. masukkan kentang , kacau sebentar dan akhir sekali masukkan bawang, daun sup daun bawang dan cili yang telah dihiris. Kacau sebentar dan tutup api.

*saya tak letak garam sebab sos tiram yang saya guna neh dah cukup masin dia..

No comments: