Followers

27 May 2011

Hokaido Milky Bun

Jap lagi saya akan gerak ke selatan...anak-anak pun cuti sekolah awal dari orang lain..hehehe..terpaksa...so buat bun neh dan juga nasi goreng sebagai bekalan ..malas saya nak berhenti makan kat highway..sebab kalau boleh nak cepat sampai..

Seperti biasa, asal bun neh ialah loaf..dan sangat lembut..mungkin penggunaan krim tuh...saya baca resepi 2, 3 kali la jugak..sebab tengok tak de pula letak butter...takut la tersilap..gula macam biasa saya tambah sikit lagi...suka roti yang manis2..

Ok la..dah tak de masa nk rambling banyak2... resepi asal boleh tengok sini..saya buat separuh adunan dan ubahsuai ikut citaras, dapat 12 bun kecil yang berat 55gm sebelum dibakar..

Jom tengok resepi..

Bahan-bahan:-

300gm tepung roti
6gm yis
30gm susu tepung
50gm gula
1/2 telur
125gm susu segar
75gm heavy krim
garam

bahan glis:-
1/2 telur
sedikit susu


Cara-cara:-
Campur kesemua dalam mixer, asingkan yis dari garam(jauhkan)
uli sehingga kenyal
biarkan doh satu jam dalam mangkuk dan tutup dengan kain lembab
keluarkan doh dan tumbuk2 kemudian bahagikan kepada  4 bahagian. bulat2kan dan rest kan doh lagi 20 minit
selepas 20 min , roll lagi doh, bentukkan dan biarkan dalam baking pan sehingga doh naik sekali ganda
sapukan dengan glis dan bakar selama 20-25min dgn suhu 170C

*saya guna breadmaker.

4 comments:

Mak Peah Bini Sood said...

nak kemana tu?....tunggu

Mak Qis nanti update blog tak?...nak coba bun nih gebuss sgt nampaknya...

TopsyTurvyMum said...

Wahhh...
Nampak sangat gebus dan lembut..
Mintak ijin copy resepinya yaaa!!

Mak Qis said...

mak peah...kita g tgk anak kat U kat s'gor neh....pastu tros lepak umah adik kat puchong..neh baru sampai..kebas2 montot dok lam keta td..nampak gayanya kita x leh baking la beberapa hari neh...huhu

mak peah..roti tuh memang sangattttt lembuttt

Mak Qis said...

TTM...copy laa...jangan lupo buat yer...memang gobu ponnn