Followers

31 May 2011

Opor Kuning Ikan Kembung


Ini ada lah masakan turun temurun dan disukai oleh segenap keluarga saya...mak saya punya speciality kiranya..tapi biasa buat guna ayam, daging..dan kalau ikan..mesti dia buat ikan kembong...so saya pun turun temurun ikut la macam dia...

Sejak beberapa tahun lepas bila mula berjinak2 dengan site2 masakan..baru la saya tahu rupanya ada bermacam-macam jenis opor...opor neh asal dari indonesia ke? mak saya punya resepi neh dia belajar masa zaman anak dara lagi..masa tuh dia bersekolah di sekolah masak2 (tatau la nama sebenar sekolah tuh pun) di Kepala Batas, Aloq Staq, Kedah and it was about 48 years ago...masa dia dok kat situ, she was 17years old gitu..

Kami memang suka masakan neh..tapi mak buat la yang paling terbaek...hehehe...

Bahan-bahan:-
5 ekor ikan kembong
*4 biji cili merah
*1 biji bawang besar
* 3 ulas bawang putih
*1inci kunyit
*1/2 inci halia
*1sdb jintan putih
1 batang serai
1sdb cuka
200ml santan pekat
100ml santan cair
garam, gula, serbuk perasa (optional)

Cara-cara:-
1. Kisar bahan bertanda * hingga halus
2. Masukkan bahan kisar bersama ikan, serai, santan dan cuka kedalam periuk. Kacau perlahan2 dan didihkan
3. Masukkan garam , gula dan serbuk perasa. Kacau sekali lagi dan tutup api

No comments: