Followers

05 May 2011

Peria Tumis Berjintan


Tak ada sesiapa pun dalam rumah neh yang makan peria kecuali saya...hukksss...pahit katanya...tak pe la...saya makan la bagi perabih...ehh saya nak bawak bekal gi kerja sat lagi...bleh kawan2 saya rasa jugak..masakan neh yang biasa mak saya buat selain dari peria goreng telur. Dah lama sangat saya tak masak peria...yerla dah tak de siapa yang nak makan pun...padahal peria neh banyak khasiatnya...

Bahan-bahan:-
1 biji peria> potong buang biji dan direndam dalam air garam sebentar
100gm udang hidup> dibuang kulit dan cuci bersih
* 1biji cili merah
* 1 biji bawang besar
* 2 ulas bawang putih
* 1/2 inci kunyit hidup
* 1sdb jintan manis
1/4 cwn santan pekat
1/4 cwn air
minyak untuk menumis
garam, gula, serbuk perasa (optional)

Cara:-
kisar bahan bertanda *
panaskan minyak dalam kuali
masukkan bahan yang dikisar dan masak hingga pecah minyak.
masukkan udang, kacau sebentar, masukkan peria, santan, dan air.
akhir sekali masukkan garam, gula dan serbuk perasa. masak hingga agak kering. tutup api dan hidangkan dengan nasi panas2.


No comments: